نوشته شده توسط : boudika

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'حسین نادری منش' روز پنجشنبه در هم اندیشی علمی-كاربردی كارگروه های ویژه شورای تحول و شورای عالی برنامه ریزی علوم انسانی افزود:وزارت علوم به عنوان یكی از نهادهای اصلی مسوول در بحث بازنگری و تحول در سرفصل ها و محتوای دروس علوم انسانی وظیفه خطیری برعهده دارد و در این راه به تنهایی قادر به انجام امور نیست.

معاون وزیرعلوم، دانشگاهها را موتور توسعه دانست و ادامه داد: وزارت علوم طبق برنامه پنجم توسعه،باید بخش آموزش عالی خود را گسترش دهد و اگر چنین نكند باید پاسخگو باشد.همان طور كه براساس برنامه پنج ساله ظرفیت دكتری از 5 هزار به 10 هزار افزایش پیدا كرد.

این مقام مسوول در وزارت علوم به فشارهای چند جانبه به این وزارتخانه از سوی متولیان امر و جامعه اشاره كرد و گفت:از سوی دیگر خیل عظیم متقاضیان ورود به دانشگاه ها در دهه های 70،امروز به مقطع كارشناسی و دكتری رسیده اند و اگر پاسخی به نیاز خود در داخل پیدا نكنند به دانشگاه های خارج از كشور خواهند رفت.

معاون آموزشی وزیر علوم یادآورشد: امروز بیش از یك هزار و 500 دانشجوی دكتری در تاجیكستان به صورت حضوری،غیرحضوری و پروازی با هزینه های بسیار مشغول به تحصیل هستند كه ناخواسته بعد از چند سال به عنوان دكتر به كشور بازمی گردند.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای وزارت علوم بین 13 تا 15 هزار دانشجو نیز در دانشگاه های مالزی تحصیل می كنند كه بر اساس اعلام این وزارتخانه تعداد بسیاری از آنها نیزغیرمعتبرهستند.این وضعیت در خصوص دانشگاه های تركیه هم صدق می كند.

نادری منش، متقاضیان ورود به كارشناسی ارشد را بیش از یك میلیون نفر عنوان كرد و اظهارداشت:برای پاسخ به نیازجامعه امسال در آزمون نیمه متمركز دكتری بیش از 10 هزار دانشجو پذیرفته شد ،در حالیكه بیش از 180 هزار نفر برای آزمون ثبت نام كرده بودند.در نتیجه بازماندگان از ورود به مقطع دكتری نیمه متمركز راهی دانشگاه های خارج از كشور می شوند.

به عقیده وی، ایستادگی در مقابل موج جوانان متقاضی تحصیل امكان پذیرنیست و باید واقعیت های موجود در جامعه را پذیرفت.

این مقام مسوول در وزارت علوم یادآورشد: از سال 1377 به منظور رفع تصدی گری و كوچك كردن دولت،برخی اختیارات چون راه اندازی رشته و تعریف سرفصل ها به دانشگاه ها واگذار شد كه این امر تصمیمات متمركز را دشوار كرد.

به گفته وی، با تغییر دراختیارات دانشگاه ها،از سال 1388 دانشگاه ها موظف شدند تنها سرفصل ها و رشته هایی كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را ایجاد كنند.

نادرمنش با بیان اینكه ایجاد تحول درعلوم انسانی یك شبه ایجاد نمی شود، توضیح داد:ما انتظار حصول نتیجه در 3 یا 4 سال را نداریم.ضمن اینكه وزارت علوم به تنهایی قادر به عملیاتی كردن این كار نیست و تحقق این امر به همكاری دانشگاه ها ،كمیته های ویژه شورای تحول و همچنین هماهنگی بین مطالبات مجلس ،دولت و شورای انقلاب فرهنگی نیاز دارد.

روسای كارگروه های مختلف در ادامه این نشست به ارایه گزارش پرداختند.

نخستین گردهمایی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با عنوان 'هم اندیشی علمی كاربردی كارگروه های ویژه شواری تحول و شورای عالی برنامه ریزی' صبح امروز به ریاست غلامعلی حداد‌عادل، رییس این شورا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

فراهنگ**9173**





:: برچسب‌ها: رقص , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: